I can't look at your paintings without listening to them
John Berger
Liane Birnberg
Lebenslauf
1948 in Bukarest geboren
1967-72 Hochschule für Musik, Ciprian Porumbescu, Bukarest
1967-78 freiberufliche Tätigkeit als Popmusikerin,
Leader der ersten Frauenpopband Europas), Sängerin, Schauspielerin, Komponistin für Filmmusik
1977 Aufenthalt und Konzerte in Israel
1978 Auswanderung in der BRD
1978 Musiklehrerin in Köln
1981 Aufenthalt in Lagos, Nigeria
1982-88 Aufenthalt in Atlanta, USA: Kurse an der College of Art Atlanta, USA
1984 Geburt von Sohn, Kevin-Joel
1986-88 Mitglied der Künstlergruppe Ariel
Ab 1989 in Berlin
Mitglied des BBK Berlin
Mitglied des IAA International Association of Art .
Venus Girls Group, 70 Jahre, Bukarest (mitte)
© Televiziunea Romana
Mit 10 Jahren beim Üben
Performance - Kompositionen
1974 Concert din muzica de Bach Darstellerin und Musik zum Film, Bukarest, Rumänien
1975 Lapona Enigel Essayfilm, Bukarest, Rumänien
1987 Legends mit Lee Heuerman, Goethe Institute, Atlanta, USA
1995 -96 Cello extrem, Cello Continuu, Nah und weit mit Andreas Weller (Cello, Ellekronik, Stimme, verschiedene Galerien, Berlin
1998 Fin, für Stimme, Tonband, Klangbrücke und Flöte mit Stephanie Wolff, Zentrum Judaicum, Berlin
2000
Parfume as old as sleep
für Stimme, Flöte, Bassflöte und Kinderglockenspiel mit Stephanie Wolff und
Monika Ritter von
Hattingberg, Literaturhaus, Berlin
Stipendien und Preise
1992 Akkumulierte Musik und Malerei - Senat für Kulturelle Angelegenheiten, Berlin
1993 Ausstellung mit Grand in Tula Arts Foundation Atlanta, USA
2000 Und unsere Gesichter vergänglich wie Fotos, Senat für Wissenschaft und Kultur und Literaturhaus, Berlin
2001 Werkstipendium Solothurn, Schweiz
2002 Werkstipendium Krems, Österreich
2004 Valparaiso Foundation Mojacar, Spanien
2006 Arbeitsstipendium: Stichting Atelierbeheer,Slak, Arnheim, Niederlande
2011 Imagine, Piccola Galeria, Venedig Italien (Preis) Rumänisches Kulturinstitut
2012 pentru ca arpile sunt facute sa zboare, MNAC, Museum für Gegenwart Kunst, Bukarest - Goethe Institute, München
2013 Impermanence, Atlanta,Ga - Senat für Kultur, Berlin und Emory University, Atlanta, GA
Publikationen
2005 Buch mit dem Nobelpreisträger für Literatur Harold Pinter, Theaterstücke bei Coron/Kindlerverlag, Berlin
2006 Words from a foreign language mit John Berger, Edition Clandestin, Biel, Schweiz
2010 because wings are made to fly mit John Berger, Edition Clandestin, Biel, Schweiz
2016 garden on my cheek mit John Berger, Edition Palmartpress, Berlin
© Deutsch-Japanisches Zentrum, Berlin
Filme zwischen 1970 -2015 (kleine Auswahl)
Urmarirea von, Radu Gabrea, Bukarest
Liane Birnbergs Studio und die Geschichte ihres Vaters, Baruch David, von Renate Sami, Berlin
Bukarest, damals, von Barbara Kaspar, Berlin .
Ausstellungen Auswahl
1985 Highland Gallery Atlanta USA
1986-88 Ariel Gallery Atlanta USA
Swan Coach House Atlanta USA
Goethe Institut Atlanta USA e
1990 Rote Galerie Fehmarn e
Moses Mendelsohn Haus Potsdam e
1991 studio bildende kunst Berlin e
1992 Künstlerklub die Möwe Berlin e
1993 Tula Arts Foundation Atlanta USA e
1994 Juette Fine Arts Center Atlanta USA mit Pachovski
Expresionism in German Art Kennesy State College Galley
Kennesy USA mit Fetting Beuys Ohm etc.
Jüdische Galerie Berlin mit Zurkan
1995 Galerie am Scheunenvierte Berlin e
Galerie Kulturhaus Spandau Berlin e
1997 ulli fischer Kunst& Primitives Berlin e
1998 Guardini Stiftung Berlin mit Schewski-Rühling Franz Spiegel Buch Ulm e
1999 Galerie in der TU Berlin e
Museum Centrum Judaicum Berlin mit Blumenberg
2000 Literaturhaus Berlin mit Berger
2001 Kunstraum 4.Stock Solothurn Schweiz e
Akademie der Künste Berlin/Buch e
MAE Berlin e
2002 Auswärtiges Amt, Berlin
2004 Valparaiso Mojacar Spanien
2005 Galeria de Arte Guarda Portugal mit
Kerma Lepke
2006 Gq3 Biel Schweiz mit Berger
Art Zürich Schweiz
2007 Atlanta Museum of Contemporany Art, USA
2008 Haus am Kleistpark Berlin mit Getzow
2009 Rumänisches Kultur Institut Berlin e
Art.is Berlin mit Dzubas Kahnemann Kohn
2010 Maison Fusier Ferney Voltaire Frankreich e
2011 Piccola Galeria Venedig Italien e
2012 MNAC Muzeul National de Arta Contemporana Bukarest e
2013 Emory Gallery Atlanta USA mit Mitchell
2014 Galerie Florian Sundheimer München
2016 Broadway North Gallery New York e
2017 Galerie Florian Sundheimer München e
2018 Deutsch-Japanisches Zentrum Berlin e
2019 Kunstverein Dahlenburg e
2022 Galerie Florian Sundheimer München
2022 Kommunale Galerie, Vie-traverse-querver-
bunden mit Fried Rosenstock,
Charlottenburg, Berlin
2023 Galerie MAERZ,
Pale freckled eggs, Linz,
Östereich
Presse (Auswahl)
1987 Creative Loafing, New York
Range of Birnberg`s abstracts make a vibrant show
Pam Perry
1989 Morgenpost, Berlin -Kristine Krämer
Reizvolle Farbtöne schmücken das Werk von Liane Birnberg, Kristine Krämer
1989 Tagesspiegel, Berlin
Ein Berg mit Räder, Elfi Kreis
1990 Golendorfer Zeitung
Entdeckungsreise mit Liane Birnberg
Gerd-J. Schwensen
1992 Morgenpost, Berlin
Schönheit der Vergänglichkeit in Schichten
Kristine Krämer
1993 Atlanta Constitution, Atlanta
Dramatic sculptures and quiet abstractions
Jerry Cullum
1995 Tagesspiegel, Berlin
Zypressen-Wände
Elfi Kreis
1999 Tagesspiegel Berlin
Ein Jahrhundertbogen wird gespannt
Anita Wünschmann
2001 Solothurner Kultur, Schweiz
Tea with me
Eva Buhrfeind
Solothurner Zeitung, Schweiz
Du musst schauen, wenn du sehen willst
Urs Byland
2008 Berliner Woche, Berlin ?
Schichten der Erinnerungen frei gelegt
2012 ArtMap, Bukarest
Liane Birnberg
Bogdan Iacob
2012 Deutsche Zeitung, Bukarest
Weil Flügel gemacht wurden zum fliegen
Margarete Buch
2014 Initiative Münchener Galerien Zeitgenössischer Kunst,Liane Birnberg, geb. 1948
2017 Münchener Feuilleton, München, FAZ
Zeichnungen -Liane Birnberg
Texte - John Berger
Bernd Zimmer
2018 Art in Berlin
Let the drawing stand up
Barbara Boren
2018 Tagesspiegel, Berlin
Schrift von ihrer Semantik befreien
Carmen Gräf
2019 Landeszeitung, Dahlenburg
Bilder einer Alchimistin
Frank Füllgrabe
2020 Kulturaustausch, Berlin
Genossin Birnberg (wie ich wurde, was ich bin)
Yvette Löcker
Lebenslauf
1948 in Bukarest geboren
1967-1972 Hochschule für Musik, Ciprian Porumbescu, Bukarest
1967-78 freiberufliche Tätigkeit als Popmusikerin, (Leader der ersten Frauenpopband Europas), Sängerin, Schauspielerin, Komponistin für Filmmusik
1977 Aufenthalt und Konzerte in Israel
1978 Auswanderung in der BRD
1978 Musiklehrerin in Köln
1981 Aufenthalt in Lagos, Nigeria
1982-1988 Aufenthalt in Atlanta, USA: Kurse an der College of Art Atlanta, USA
1984 Geburt von Sohn, Kevin-Joel
1986-1988 Mitglied der Künstlergruppe Ariel
Ab 1989 in Berlin
Mitglied des BBK Berlin
Mitglied des
IAA
International Association of Art
Performance - Kompositionen
1974 Concert din muzica de Bach Darstellerin und Musik zum Film, Bukarest, Rumänien
1975 Lapona Enigel Essayfilm, Bukarest, Rumänien
1987 Legends mit Lee Heuerman, Goethe Institute, Atlanta, USA
1995 -96 Cello extrem, Cello Continuu, Nah und weit mit Andreas Weller (Cello, Ellekronik, Stimme), verschiedene Galerien, Berlin
1998 Fin, für Stimme, Tonband, Klangbrücke und Flöte mit Stephanie Wolff, Zentrum Judaicum, Berlin
2000 Parfume as old as sleep für Stimme, Flöte, Bassflöte und Kinderglockenspiel mit Stephanie Wolff und Monika Ritter von Hattingberg, Literaturhaus, Berlin
Stipendien und Preise
1992 Akkumulierte Musik und Malerei - Senat für Kulturelle Angelegenheiten, Berlin
1993 Ausstellung mit Grand in Tula Arts Foundation Atlanta, USA
2000 Und unsere Gesichter vergänglich wie Fotos - Senat für Wissenschaft und Kultur und Literaturhaus, Berlin
2001 Werkstipendium Solothurn, Schweiz
2002 Werkstipendium Krems, Österreich
2004 Valparaiso Foundation Mojacar, Spanien
2006 Arbeitsstipendium: Stichting Atelierbeheer Slak, Arnheim, Niederlande
2011 Imagine, Piccola Galeria, Venedig Italien (Preis) - Rumänisches Kulturinstitut
2012 pentru ca arpile sunt facute sa zboare, MNAC, Museum für Gegenwart Kunst, Bukarest - Goethe Institute, München
2013 Impermanence, Atlanta,Ga - Senat für Kultur, Berlin und Emory University, Atlanta, GA
Publikationen
2005 Buch mit dem Nobelpreisträger für Literatur Harold Pinter, Theaterstücke bei Coron/Kindlerverlag, Berlin
2006 Words from a foreign language mit John Berger, Edition Clandestin, Biel, Schweiz
2010 because wings are made to fly mit John Berger, Edition Clandestin, Biel, Schweiz
2016
garden on my cheek
mit John Berger, Edition Palmartpress, Berlin
©
Deutsch-Japanisches Zentrum, Berlin
Filme zwischen 1970 -2015 (kleine Auswahl)
Urmarirea von, Radu Gabrea, Bukarest
Liane Birnbergs Studio und die Geschichte ihres Vaters, Baruch David, von Renate Sami, Berlin
Bukarest, damals, von Barbara Kaspar, Berlin .
Ausstellungen Auswahl
1985 Highland Gallery Atlanta USA
1986-88Ariel Gallery Atlanta USA
Swan Coach House Atlanta USA
Goethe Institut Atlanta USA e
1990 Rote Galerie Fehmarn e
Moses Mendelsohn Haus Potsdam e
1991 studio bildende kunst Berlin e
1992 Künstlerklub die Möwe Berlin e
1993 Tula Arts Foundation Atlanta USA e
1994 Juette Fine Arts Center Atlanta USA mit Pachovski
Expresionism in German Art Kennesy State College Galley
Kennesy USA mit Fetting Beuys Ohm etc.
Jüdische Galerie Berlin mit Zurkan
1995 Galerie am Scheunenvierte Berlin e
Galerie Kulturhaus Spandau Berlin e
1997 ulli fischer Kunst& Primitives Berlin e
1998 Guardini Stiftung Berlin mit Schewski-Rühling
Fanz Spiegel Buch Ulm e
1999 Galerie in der TU Berlin e
Museum Centrum Judaicum Berlin mit Blumenberg
2000 Literaturhaus Berlin mit Berger
2001 Kunstraum 4.Stock Solothurn Schweiz e
Akademie der Künste Berlin/Buch e
MAE Berlin e
2002 Auswärtiges Amt, Berlin
2004 Valparaiso Mojacar Spanien
2005 Galeria de Arte Guarda Portugal mit Kerma Lepke
2006 Gq3 Biel Schweiz mit Berger
Art Zürich Schweiz
2007 Atlanta Museum of Contemporany Art, USA
2008 Haus am Kleistpark Berlin mit Getzow
2009 Rumänisches Kultur Institut Berlin e
Art.is Berlin mit Dzubas Kahnemann Kohn
2010 Maison Fusier Ferney Voltaire Frankreich e
2011 Piccola Galeria Venedig Italien e
2012 MNAC Muzeul National de Arta Contemporana Bukarest e
2013 Emory Gallery Atlanta USA mit Mitchell
2014 Galerie Florian Sundheimer München
2016 Broadway North Gallery New York e
2017 Galerie Florian Sundheimer München e
2018 Deutsch-Japanisches Zentrum Berlin e
2019 Kunstverein Dahlenburg e
2022 Galerie Florian Sundheimer München
2022 Kommunale Galerie, Vie-traverse-querverbunden mit Fried Rosenstock, Charlottenburg, Berlin
2023 Galerie MAERZ, Pale freckled eggs, Linz, Östereich
Presse (Auswahl)
1987 Creative Loafing, New York - Range of Birnberg`s abstracts make a vibrant show, Pam Perry
1989 Morgenpost, Berlin - Reizvolle Farbtöne schmücken das Werk von Liane Birnberg, Kristine Krämer
1989 Tagesspiegel, Berlin - Ein Berg mit Räder, Elfi Kreis
1990 Golendorfer Zeitung - Entdeckungsreise mit Liane Birnberg, Gerd-J. Schwensen
1992 Morgenpost, Berlin - Schönheit der Vergänglichkeit in Schichten, Kristine Krämer
1993 Atlanta Constitution, Atlanta - Dramatic sculptures and quiet abstractions, Jerry Cullum
1995 Tagesspiegel, Berlin - Zypressen-Wände, Elfi Kreis
1999 Tagesspiegel Berlin - Ein Jahrhundertbogen wird gespannt, Anita Wünschmann
2001 Solothurner Kultur, Schweiz - Tea with me, Eva Buhrfeind
Solothurner Zeitung, Schweiz - Du musst schauen, wenn du sehen willst, Urs Byland
2008 Berliner Woche, Berlin - Schichten der Erinnerungen frei gelegt
2012 ArtMap, Bukarest - Liane Birnberg, Bogdan Iacob
2012 Deutsche Zeitung, Bukarest - Weil Flügel gemacht wurden zum fliegen, Margarete Buch
2014 Initiative Münchener Galerien Zeitgenössischer Kunst - Liane Birnberg, geb. 1948
2017 Münchener Feuilleton, München, FAZ Zeichnungen - Liane Birnberg - Texte - John Berger, Bernd Zimmer
2018 Art in Berlin - Let the drawing stand up, Barbara Boren
2018 Tagesspiegel, Berlin - Schrift von ihrer Semantik befreien, Carmen Gräf
2019 Landeszeitung, Dahlenburg - Bilder einer Alchimistin, Frank Füllgrabe
2020 Kulturaustausch, Berlin - Genossin Birnberg (wie ich wurde, was ich bin), Yvette Löcker
These are images which demand to be looked at - despite their discretion and secretiveness.
They demand to be looked at because one immediately recognises that the light, the painted light in them, is falling on something real, something existent. The light in them authenticates the rest. This is why, for all their mystery, the celebrate substance.
You have watched light touching things all your life, and the experience of watching is palpably here in these canvasses. You have listened to the noises light makes as it crosses or settles on surfaces - many different surfaces. You know how light is sometimes like a comb, sometimes like a metal file, or a hammer, or a pair of lips, everything depends upon the source of light and the surface being touched.
And what is being painted, what is there? They are images from the past; they evoke the past, as do certain Watteaus - with whose palette they have something in common. Yet, your paintings are not about performances, nor about players who have left; they are about what remains. And it is here that they tell something new about memory.
Your drawings are like a log-book (a log-book is a journal a ship´s captain keep about a voyage) - like a log-book of a bird in flight, and this book is written by the birds wings. It flies whilst observing very closely what happens on the ground and it wings are made of feathers which touch what the flying birds eyes are watching.
Your drawings are also (at some time) like stories told by garments, about the bodies they cloth during the time of the ancient Egyptians, the time of the Pharaons. You show us how we wear the past . It seems to me your starting point is always those two surfaces touching: the skin of the present and the garment of the past.
Text: John Berger
These are images which demand to be looked at - despite their discretion and secretiveness.
They demand to be looked at because one immediately recognises that the light, the painted light in them, is falling on something real, something existent. The light in them authenticates the rest. This is why, for all their mystery, the celebrate substance.
You have watched light touching things all your life, and the experience of watching is palpably here in these canvasses. You have listened to the noises light makes as it crosses or settles on surfaces - many different surfaces. You know how light is sometimes like a comb, sometimes like a metal file, or a hammer, or a pair of lips, everything depends upon the source of light and the surface being touched.
And what is being painted, what is there? They are images from the past; they evoke the past, as do certain Watteaus - with whose palette they have something in common. Yet, your paintings are not about performances, nor about players who have left; they are about what remains. And it is here that they tell something new about memory.
Your drawings are like a log-book (a log-book is a journal a ship´s captain keep about a voyage) - like a log-book of a bird in flight, and this book is written by the birds wings. It flies whilst observing very closely what happens on the ground and it wings are made of feathers which touch what the flying birds eyes are watching.
Your drawings are also (at some time) like stories told by garments, about the bodies they cloth during the time of the ancient Egyptians, the time of the Pharaons. You show us how we wear the past . It seems to me your starting point is always those two surfaces touching: the skin of the present and the garment of the past. Text: John Berger
Impressum
Liane Birnberg
Knesebeckstr.17, 10623 Berlin
Atelierhaus Nonnendamm 17,13627 Berlin
Tel: 030-313 8998 Mobil: 01793993477
Mail: lianebirnberg@aol.com
Impressum
Liane Birnberg
Knesebeckstr.17
10623 Berlin
Atelierhaus Nonnendamm 17
13627 Berlin
Tel: 030 313 8998
Mobil: 01793993477
Mail: lianebirnberg@aol.com
Atelierhaus Nonnendamm 17
13627 Berlin
Tel: 030 313 8998
Mobil: 01793993477etAtelierhaus Nonnendamm 1713627 BerlinTel: 030 313 8998Mobil: 01793993477